انواع روف گاردن

 

انواع مدل روف گاردن

به طور کلی روف گاردن را می توان بر اساس کاربری، سبک طراحی، سبک اجرایی و …  طبقه بندی کرد که اصلی ترین طبقه بندی روف گاردن ها بر اساس سبک اجرایی می باشد که شامل سبک گسترده، متراکم، مدولار و یا ترکیبی می باشند که هر یک از این سبک ها با توجه به نیاز و سلیقه شما، فضای باغ بام و بودجه انتخاب می شوند.

انواع مدل روف گاردن

 

انواع روف گاردن بر اساس سبک اجرایی

بام سبز گسترده

بام سبز گسترده با لایه نازکی از خاک (معمولاً بین 5 تا 10 سانتی متر) و گیاهان همیشه سبز، پوششی، علفی و مقاوم به خشکی پوشیده می شود که سبک وزن و نسبتاً کم هزینه است و برای انواع ساختمان ها، از جمله خانه ها، آپارتمان ها و ساختمان های تجاری مناسب هستند.

سبک گسترده در مقایسه با سبک های دیگر ساده تر است و نیاز به اجرا و نگهداری کمتری دارد. بام‌های سبز گسترده، مظهر اصطلاح «بام سبز» هستند.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

ویژگی های روف گاردن گسترده

این نوع بام ها به دلیل کم عمق بودن لایه خاک، تنوع گیاهی محدودتری نسبت به سایر انواع روف گاردن دارند. بنابراین، با توجه به تنوع کم گونه های گیاهی، نگهداری از گیاهان به نسبت سایر انواع دیگر روف گاردن راحت تر و کمتر است.

بام سبز متراکم

بام سبز متراکم از لایه ضخیم تری از خاک، گیاهان و بستر کاشت نسبت به بام سبز گسترده تشکیل می شود و مزایای زیست محیطی بیشتری از جمله کاهش رواناب باران و آلودگی هوا و … برای باغ بام ها دارد. بام سبز متراکم در مقایسه با سایر انواع روف گاردن، طراحی و نگهداری پیچیده تر و پرهزینه تری دارد.

از آنجایی که بستر کاشت این سبک عمق بیشتری دارد، می توان در طراحی و اجرای آن از انواع مختلف گیاهان، درختان و درختچه ها استفاده کرد. هزینه اجرای آن در مقایسه با سایر سبک ها بسیار بیشتر است و نیاز به سیستم آبیاری پیچیده تری و نگهداری بیشتری دارد.

ویژگی های بام سبز متراکم

این نوع بام سبز می تواند طیف وسیع تری از گیاهان از جمله درختان، درختچه ها، گیاهان چند ساله و … را پشتیبانی کند و امکان رشد گیاهان متنوع تری را فراهم کند.

بام سبز متراکم با توجه به گونه های گیاهی متنوع، نیاز به مراقبت و نگهداری منظمی دارد، بنابراین برای داشتن بام سبز متراکم پایدار، به یک برنامه نگهداری به خصوص برای گیاهان احتیاج است.

ویژگی های بام سبز متراکم

بام سبز مدولار

بام سبز مدولار نوعی بام سبز است که از واحدهای پیش ساخته جداگانه‌ ی کاشت، کف پوش و مبلمان تشکیل شده که این واحدها معمولا از مواد سبک مانند پلاستیک یا فوم ساخته می شوند و گیاهان در فلاور باکس ها روی پشت بام کاشته می شوند. سیستم مدولار بیشتر مناسب فضا های کوچک و محدود می باشد.

بام سبز ترکیبی

این نوع بام شامل ترکیبی از ویژگی ها و مزایای سبک گسترده و فشرده می باشد و در طراحی آن، امکان کاشت انواع گیاهان (درخت، درختچه و …) وجود دارد. نکته قابل توجه در ساخت روف گاردن ترکیبی توجه به میزان وزن ایجاد شده در اثر کاشت گیاهان در حین ساخت سازه می باشد.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

انواع روف گاردن بر اساس سبک طراحی

هر سبک معماری از باغ بام ها، ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد که متناسب با معماری خود ساختمان بهتر است انتخاب شود. در ادامه با رایج ترین این سبک ها آشنا خواهید شد تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید:

سبک مدرن

سبک مدرن روف گاردن، ترکیبی از سادگی، زیبایی و عملکرد است که با خطوط ساده و هندسی، استفاده از متریال‌های طبیعی و صنعتی و رنگ های خنثی تعریف می‌شود. همچنین، پوشش گیاهی در این سبک یکدست تر و از تنوع گونه های کمتری برخوردار است. 

روف گاردن های مدرن فضایی آرام، شیک و مینیمال خلق می کنند و با استفاده از نورپردازی جلوه فضا را دو چندان می کند. برای تجهیزات این مدل روف گاردن، می توانید آلاچیق مدرن، مبلمان و آتشدان در نظر بگیرید و فضایی دنج برای استراحت و تفریح داشته باشید.

 

سبک مدرن

سبک ژاپنی

روف گاردن به سبک ژاپنی، فراتر از یک فضای سبز ساده است که با الهام از فلسفه و زیبایی‌شناسی ژاپنی، فضایی برای آرامش، تفکر و ارتباط با طبیعت فراهم می‌کند. در این سبک، هر عنصر با الهام از طبیعت انتخاب می شود تا تصویری از هماهنگی و تعادل را ایجاد کند.

عناصر طبیعی مانند آب، سنگ، شن و … المان های اصلی روف گاردن های ژاپنی هستند که هدف آنها، ایجاد فضایی آرام و بدون سر و صداست. از دیگر خصوصیات باغ ژاپنی، تاکید بر عدم تقارن المان هاست تا حس پویایی و طبیعی بودن به فضا ببخشد.

سبک ژاپنی

سبک کلاسیک

تقارن و نظم از ویژگی های اصلی روف گاردن کلاسیک است که با استفاده از خطوط و شکل های هندسی منظم و چیدمان متقارن گیاهان، نظم و زیبایی به فضا ببخشد. پوشش گیاهی مناسب این مدل روف گاردن، گیاهان هرس شده ی منظم مانند بوته های همیشه سبز، درختچه ها و گل هایی مانند رز و … است تا به فضا ظاهری کلاسیک ببخشند. همچنین، از دیگر تجهیزات روف گاردن کلاسیک، فواره ها، مجسمه ها و آبنما ها هستند تا فضا را به طور کامل تعریف کنند.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

سبک مدیترانه ای

سبک مدیترانه ای با استفاده از رنگ ‌های گرم مانند نارنجی، زرد و قرمز، گیاهان معطر و عناصر طبیعی، فضایی گرم، صمیمی و پر از انرژی ایجاد می‌کند. المان های اصلی این سبک، چوب، سفال، سرامیک، آلاچیق های چوبی همراه با گیاهان معطر (رزماری، لاوان و … ) است تا حس نشاط و شادی را به فضا ببخشد.

در نهایت، برای انتخاب سبک روف گاردن خود بهتر است با متخصصان در این زمینه مشورت کنید تا بهترین انتخاب را با توجه به بام خود داشته باشید. برای داشتن بام سبزی پایدار، سبک موردنظر روف گاردن باید با سبک و ساختار کلی ساختمان هم خوانی داشته باشد، مراحل اجرایی آن طبق ضوابط و قوانین اجرا شود و نگهداری و مراقبت روف گاردن پس از اتمام کار به طور منظم انجام شود.

شما می توانید برای طراحی و اجرای بام سبز خود از طریق شمارههای موجود در سایت منظر سبز و یا شبکه های اجتماعی با ما در تماس باشید.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

انواع روف گاردن در منظر سبز

بام سبز ترکیبی