خاک روف گاردن

انتخاب و آماده‌سازی خاک مناسب، یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت و نگهداری روف گاردن است، به این علت که این خاک باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا بتواند در شرایط خاص روف گاردن، از جمله وزن کم، زهکشی خوب و حفظ رطوبت، به خوبی عمل کند. در ادامه به بررسی نکات مهم در مورد خاک روف گاردن می‌پردازیم.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

ویژگی های خاک مناسب روف گاردن 

سبک بودن:

به دلیل محدودیت باربری سقف، خاک روف گاردن باید وزن بسیار کمتری نسبت به خاک معمولی داشته باشد و نیاز گیاهان را نیز فراهم کند.

زهکشی بالا:

به دلیل بارندگی و آبیاری، خاک باید آب اضافی را به سرعت از خود عبور دهد تا از پوسیدگی ریشه گیاهان جلوگیری شود.

حفظ رطوبت:

با وجود زهکشی بالا، خاک باید بتواند رطوبت کافی را برای رشد گیاهان حفظ و فراهم کند.

مواد مغذی کافی:

 خاک باید حاوی مواد مغذی مورد نیاز گیاهان باشد و به رشد آنها کمک کند.

pH مناسب:

pH خاک باید متناسب با نوع گیاهانی باشد که در روف گاردن کاشته می‌شوند.

ترکیبات خاک باغ بام ها

خاک روف گاردن به طور معمول شامل ترکیباتی از مواد زیر می باشد:

خاک برگ:

حاوی موادی آلی و مغذی است که به بهبود بافت خاک کمک می‌کند و به عنوان یک بستر کاشت ایده آل برای گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد.

کوکوپیت:

فیبر نارگیل که به دلیل وزن کم، ظرفیت بالای نگهداری آب و هوادهی مناسب، در ترکیب خاک روف گاردن بسیار استفاده می‌شود و بستر مناسبی برای کاشت گیاهان است.

پرلیت:

سنگ ‌های آتشفشانی سبک و متخلخل که به بهبود زهکشی خاک کمک می‌کنند.

ورمی‌کومپوست:

کود ارگانیک حاصل از فعالیت کرم خاکی که سرشار از مواد مغذی است.

پیت ماس:

ماده‌ای ارگانیک که حاصل  تجزیه ناقص گیاهانی است که به حفظ رطوبت خاک کمک می‌کنند.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

نوع خاک روف گاردن

مخلوط خاک سبک  با خاک برگ ایده آل است، که حاوی ترکیبی از مواد آلی مانند کمپوست و مواد معدنی منبسط شده ای باشد. این امر هوادهی، زهکشی و حفظ رطوبت کافی را تضمین می کند، زیرا خاک بام سبز مخلوطی از خاک فراوری شده و خاک برگ با چگالی کمتر است که به خوبی زهکشی شده و از رشد گیاه پشتیبانی می کند. این نوع خاک فرسایش کمی دارد به طوری که حتی در هنگام بارندگی های شدید در فضای طراحی شده، باقی می مانند. فرسایش خاک، یکی از مهمترین چالش‌هایی است که در روف گاردن‌ها با آن مواجه می شویم. این پدیده نه تنها باعث از بین رفتن خاک حاصلخیز و کاهش عمق بستر کاشت می‌شود، بلکه می‌تواند به سیستم زهکشی روف گاردن نیز آسیب برساند و در درازمدت عمر مفید آن را کاهش دهد.

ملاحظات وزن 

وزن خاک عامل مهمی در برنامه ریزی روف گاردن است، زیرا خاک سنگین می تواند از ظرفیت باربری سقف فراتر رود. خاک سطحی معمولاً خیلی سنگین است و برای قرار دادن در پشت بام طراحی نشده است. از طرفی مخلوط خاک سبک یا جایگزین های خاک، مانند سنگ گدازه، می تواند به کاهش وزن کمک کند و در عین حال از رشد گیاه حمایت کند.

تفاوت عمق خاک در انواع روف گاردن ها

بسته به نوع گیاهانی که می خواهید رشد کند، عمق خاک مورد نیاز متفاوت خواهد بود. به طور کلی، حداقل عمق 20 سانتیمتر برای گیاهان پوششی، 35 تا 40 سانتیمتر برای درختچه ها و 50 تا 60 سانتیمتر برای درختان برای اکثر باغ های پشت بام توصیه می شود. خاک های عمیق تر می توانند گیاهان یا درختان بزرگ تری را در خود جای دهند، اما ممکن است وزن کلی روف گاردن را افزایش دهند.

برای مثال بام سبز فشرده از بسترهای کاشتی استفاده می کند که عمق بیشتری نسبت به بام سبز گسترده دارند. این نوع بام ها به دلیل گونه ‌های گیاهی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند، به نگهداری بیشتری نسبت به بام‌ های سبز گسترده نیاز دارند.

نکات مهم در انتخاب و استفاده از خاک روف گاردن

تست خاک 

به طور مرتب خاک روف گاردن خود را آزمایش کنید تا سطح مواد مغذی، pH و ظرفیت نگهداری آب را کنترل کنید. تنظیم این عوامل در صورت نیاز باعث رشد سالم گیاه می شود و از مشکلاتی مانند کمبود مواد مغذی یا خاک غرقابی جلوگیری می کند. 

مدیریت آب

 خاک در روف گاردن برای جلوگیری از غرقاب شدن و وزن زیاد روی پشت بام نیاز به تخلیه سریع دارد. اطمینان حاصل کنید که طراحی باغ شما شامل سیستم های زهکشی کارآمد است، مانند لایه های زهکشی زیر خاک یا سطوح شیبدار که آب را از سقف دور می کند. همچنین، آبیاری منظم و به اندازه، یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت روف گاردن است.

مدیریت مواد مغذی 

روف گاردن ها به کوددهی منظم نیاز دارند تا مواد مغذی موجود در خاک را دوباره پر کنند. برای حفظ حاصلخیزی خاک و حمایت از رشد گیاهان سالم از کودهای آلی استفاده کنید.

با انتخاب و استفاده صحیح از خاک روف گاردن، می‌توانید یک باغچه زیبا و سرسبز بر روی بام خود ایجاد کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند