گیاهان سایه دوست

گیاهان مخصوص روف گاردن

همان طور که در متن “آلاچیق روف گاردن ارزان” اشاره کردیم، گیاهان مخصوص روف گاردن یکی از المان های زیبایی و اثربخش برای روف گاردن هستند که هنگام انتخاب آنها برای بام سبز، مهم است آنهایی را انتخاب کنید که متناسب با آب و هوا و نور خورشید منطقه شما باشند و همچنین با سطح نگهداری شما مطابقت داشته باشند.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

آشنایی با گیاهان روف گاردن

به طور کلی گیاهان فضای باز (درخت، درختچه، بوته، گل و پوششی) به دو دسته همیشه سبز و خزان دار تقسیم می شوند که این گیاهان می توانند آفتاب دوست، سایه دوست و سایه آفتاب باشند. بنابراین، با توجه به نیاز، طرح موردنظر و آب و هوای منطقه ( گرم و خشک، مرطوب و معتدل) گیاهان خود را انتخاب کنید.

گیاهان همیشه سبز

گیاهان همیشه سبز گزینه بسیار مناسبی برای روف گاردن هستند به طوری که در تمام طول سال سبزینگی و رنگ را حفظ می کنند. این گیاهان سخت و مقاوم هستند و می توانند طیف وسیعی از شرایط را تحمل کنند. همچنین آنها برای پوشش زمین یا ایجاد مرز عالی هستند.

مثال: شمشادها، زرشک، ماهونیا، پیروکانتا و …

گیاهان خزان دار

گیاهان خزان دار در انواع مختلف درختان، درختچه‌ها، بوته‌ها و گیاهان رونده موجود هستند که می‌توانید با توجه به طرح و نیاز خود، از بین آن‌ها انتخاب کنید. رنگ‌های گرم برگ‌های این گیاهان، در فصل پاییز، منظره‌ای بدیع و چشم‌نواز به روف گاردن شما می‌بخشند و فضایی گرم و دل‌انگیز خلق می‌کنند. 

مثال: توری، افرا، تبریزی و …

 

گیاهان آفتاب دوست

گیاهان آفتاب دوست دسته‌ای از گیاهان هستند که برای رشد و شادابی به نور مستقیم خورشید نیاز دارند. این گیاهان به طور کلی برگ ‌های ضخیم و گوشتی دارند که به آنها کمک می‌کند تا رطوبت را در خود ذخیره کنند و از نور شدید خورشید محافظت شوند.( نکته: مطمئن شوید که روف گاردن شما حداقل 6 تا 8 ساعت در روز نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کند)

این گیاهان به آبیاری زیادی نیاز ندارند و می توانند در شرایط گرم و آفتابی رشد کنند.

مثال: برگ بو، فوتینیا، یاس هلندی، مورد و …

 

گیاهان سایه دوست

گیاهان سایه دوست دسته‌ای از گیاهان هستند که برای رشد و شادابی به سایه کامل نیاز دارند و به طور کلی برگ‌ های بزرگ و نازکی دارند که به آنها کمک می‌کند تا نور خورشید را به طور موثرتری جذب کنند.

این گیاهان به نور مستقیم خورشید نیاز ندارند، بنابراین برای کاشت در بخش‌هایی از روف گاردن که سایه دار هستند یا نور خورشید کمی دریافت می‌کنند، مناسب هستند. بسیاری از گیاهان سایه دوست، برگ‌ های رنگارنگ و زیبایی دارند که می‌توانند به روف گاردن شما طراوت و شادابی ببخشند. برخی از این گیاهان به خشکی مقاوم هستند و به آبیاری زیادی نیاز ندارند.

این گیاهان به طور کلی رطوبت را دوست دارند و برای کاشت در آب و هوای گرم و مرطوب مناسب هستند.

مثال: آکوبا، پیتسپروم، افرا مجنون، پیچ تلگرافی، هورتانسیا و … 

گیاهان سایه دوست

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

کاشت گیاهان مخصوص روف گاردن

یکی از مراحل مهم قبل از کاشت گیاهان در بام سبز، آماده سازی و لایه بندی روف گاردن و بستر کاشت (خاک) است. 

این مراحل شامل: لایه ایزولاسیون و آب بندی، لایه ضد ریشه، لایه ژئوتکستایل، لایه ژئودرین و لایه فیلتر خاک می باشد.

در منظر سبز، پس از اجرای کامل لایه بندی روف و فلاورباکس ها، نوبت به کاشت گیاهان می رسد.

کاشت گیاهان روف گاردن

سیستم آبیاری گیاهان روف گاردن

انتخاب سیستم آبیاری مناسب برای روف گاردن به عوامل مختلفی همچون نوع گیاهان، وسعت بام، شرایط آب و هوایی و بودجه شما بستگی دارد. به طور مثال، نیاز های آبی گیاهان مختلف، متفاوت است، بنابراین در انتخاب سیستم آبیاری باید به نیاز آبی گیاهان خود توجه کنید. به طور کلی، سیستم آبیاری در بام سبز به صورت دستی و اتوماتیک انجام می شود.

آبیاری دستی 

شیوه آبیاری دستی ساده ترین و کم هزینه ترین روش است که بیشتر مناسب بام های کوچک با تعداد گیاهان کم است. 

روش آبیاری اتوماتیک

آبیاری اتوماتیک گیاهان می تواند راهی عالی برای صرفه جویی در وقت، آب و همچنین اطمینان از اینکه گیاهان شما همیشه رطوبت مورد نیاز خود را دریافت می کنند، باشد.

روش های مختلفی برای آبیاری اتوماتیک گیاهان وجود دارد که رایج ترین آنها شامل آبیاری قطره ای و هوشمند می باشد:

سیستم آبیاری قطره ای

سیستم های قطره ای، آب را به طور مستقیم به پایه هر گیاه می رسانند. این روش آبیاری بسیار کارآمد است و هدر رفتن آب را به حداقل می رساند. این سیستم با نصب صحیح به صورت اتوماتیک در زمان مشخصی از روز برای مدت زمان تعیین شده اجرا می‌شود.

سیستم آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری هوشمند

سیستم‌های آبیاری هوشمند نوعی از سیستم‌های آبیاری اتوماتیک هستند که با استفاده از فناوری‌های نوین مانند سنسورها، شبکه‌های بی‌سیم و نرم‌ افزارهای هوش مصنوعی، به طور خودکار و هوشمندانه به گیاهان آب می‌رسانند. این سیستم‌ها با توجه به نیاز و شرایط محیطی هر گیاه، میزان رطوبت خاک، شرایط آب و هوایی، زمان و مقدار آبیاری را تنظیم می‌کنند تا مصرف آب بهینه شود.

شما می توانید برای طراحی کاشت و انتخاب مناسب ترین گیاهان  با شمارههای موجود در سایت منظر سبز و یا از طریق شبکه های اجتماعی با ما در تماس باشید.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند