تجهیزات روف گاردن

روف گاردن یا بام سبز، فضای سبز طراحی شده ای است که بر روی بام ساختمان‌ها اجرا می‌شود و با پوشش گیاهی متنوعی تکمیل می‌شود . برای ایجاد و نگهداری از یک روف گاردن، به تجهیزات مختلفی نیاز است که تجهیزات روف گاردن به شما کمک می‌کنند تا یک بام سبز زیبا، پایدار و کاربردی داشته باشید. در ادامه، به طور کامل با تجهیزات و تاسیسات روف گاردن آشنا می شویم.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

لایه های روف گاردن

ضد ریشه (آنتی روت)

ضد ریشه، یکی از تجهیزات روف گاردن است. این لایه، همان‌طور که از نامش پیداست، از نفوذ ریشه‌ های گیاهان به لایه‌ های زیرین جلوگیری می‌کند. این کار باعث افزایش طول عمر روف گاردن و جلوگیری از آسیب دیدن ساختار ساختمان می‌شود.

جنس رایج: غشاهای پلیمری (EPDM)، ورق‌های PVC و قیرگونی.

لایه ژئوتکستایل

ژئوتکستایل که از الیاف مصنوعی یا طبیعی ساخته می‌شود، دارای تخلخل بالا و مقاومت خوبی در برابر کشش و پارگی است. همچنین به عنوان یک لایه تقویت‌کننده عمل کرده و از آسیب دیدن لایه ‌های زیرین در اثر فشار وزن خاک و گیاهان جلوگیری می‌کند.

جنس رایج: پلی پروپیلن، پلی استر، پلی اتیلن و الیاف طبیعی

لایه ژئودرین

ژئودرین در واقع یک ورق زهکشی دو هسته‌ای است که از یک لایه فیلتر ژئوتکستایل غیربافته تشکیل شده است که به صورت حرارتی به یک غشای زهکشی (پلی اتیلن با چگالی بالا) جوش داده شده است. لایه ژئوتکستایل نقش فیلتر را ایفا کرده و از ورود ذرات خاک به داخل هسته زهکشی جلوگیری می‌کند، در حالی که هسته زهکشی آب را به صورت افقی و عمودی هدایت می‌کند. این لایه، با هدایت سریع آب، از یخ ‌زدگی لایه‌ های زیرین و آسیب دیدن روف گاردن جلوگیری می‌کند.

لایه فیلتر خاک

این لایه نقش بسیار مهمی در حفظ عملکرد صحیح سیستم زهکشی و جلوگیری از ورود ذرات خاک به لایه‌های زیرین را ایفا می‌کند. 

جنس رایج:  ژئوتکستایل، الیاف مصنوعی و طبیعی

خاک

این لایه حاوی خاک مناسب برای رشد گیاهان، خاک سبک و غنی از مواد آلی و مخلوط‌ های مخصوص روف گاردن می باشد.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

لایه های روف گاردن

سایر وسایل روف گاردن

فلاورباکس ها:

فلاورباکس ها بستری برای کاشت گیاهان ( درختچه، بوته، گل، گیاه پوششی) در بام های سبز را فراهم می کنند که مکمل ارزشمندی برای منظر فضاهای خارجی شما هستند. این گلدان ها در طرح ها و اندازه های مختلفی ساخته می شوند که می توان برای ساخت آنها از متریالی مانند فلز، چوب، پلاستیک، بتن و … استفاده کرد.

وسایل روف گاردن

آلاچیق و پرگولا:

آلاچیق به عنوان یک سازه کارامد در روف گاردن می تواند مکانی برای استراحت، تفریح، محیط کار و یا صرف وقت با دوستان و خانواده تان باشد. این سازه، در کنار فضای سبز، پشت بام شما را به محیطی دلپذیرتر تبدیل می کند و در طرح ها، اندازه ها و متریال متفاوتی ساخته و اجرا می شود.

 

آلاچیق و پرگولا

 

دیوار سبز:

دیوار سبز به عنوان سازه ای عمودی بستر کاشت گیاهان را فراهم می کند که در فضاهایی مانند تراس، روف گاردن، محوطه و … قابلیت اجرا شدن دارد. اجرای دیوار سبز در روف گاردن، فضای شما را به محیطی مطلوب تر تبدیل می کند و سبزینگی را به محیط اضافه می کند.

سیستم آبیاری

آبیاری قطره‌ای یکی از موثرترین و کارآمدترین روش‌های آبیاری است که در آن آب به صورت قطره ای و مستقیم به ریشه گیاهان می‌رسد. این روش نسبت به روش‌های سنتی آبیاری مانند آبیاری سطحی، مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل در در روف گاردن‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع دیگر سیستم های آبیاری شامل آبیاری بارانی، مه پاش و زیر سطحی از موارد تجهیزات روف گاردن می باشند.

 

سیستم آبیاری

پوشش گیاهی 

پوشش گیاهی یکی از المان های اصلی باغ بام هاست و انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن بسیار مهم است. انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن بسیار مهم است، بهتر است آنهایی را انتخاب کنید که متناسب با آب و هوا و نور خورشید منطقه شما باشند و همچنین با سطح نگهداری شما مطابقت داشته باشند. (متن گیاهان مخصوص روف گاردن)

 

 

مبلمان و تجهیزات جانبی

مبلمان فضای باز:

انتخاب مبلمان مناسب برای روف گاردن، نقش مهمی در ایجاد یک محیط دلنشین و کاربردی ایفا می‌کند. مبلمان باید با سبک طراحی و رنگ‌های استفاده شده در روف گاردن هماهنگ باشند.

سیستم روشنایی:

نورپردازی در روف گاردن، نقش بسیار مهمی در ایجاد فضایی زیبا، دلنشین و کاربردی ایفا می‌کند. با استفاده از یک سیستم روشنایی مناسب، می‌توانید روف گاردن خود را به مکانی دلچسب تبدیل کنید که تا پاسی از شب قابل استفاده باشد. شما می توانید برای گیاهان، آبنما و مسیر های خود، نورپردازی کنید و زیبایی به آن ببخشید.

نکات مهم در انتخاب تجهیزات روف گاردن

مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی: تجهیزات روف گاردن باید در برابر گرما، سرما، بارندگی و اشعه UV مقاوم باشند.

وزن کم: به دلیل محدودیت باربری سقف، تجهیزات روف گاردن باید سبک وزن باشند تا به سازه ساختمان آسیب نرسانند.

سهولت نصب: تجهیزات باید به راحتی قابل دسترس، تعمیر و نگهداری باشند.

 

شما برای اطلاع از جزئیات بیشتر و دقیق تر تجهیزات پروژه های باغ بام می توانید به سایت منظر سبز رجوع کنید.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند