دیوار سبز که به آن گرین وال (Green Wall) هم می‌گویند، پوششی عمودی از گیاهان یا به زبان دیگر باغی عمودی است که روی دیوار نصب می‌شود. این دیوارها می‌توانند هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی ساختمان‌ها استفاده شوند.

انواع مختلفی از دیوار سبز وجود دارد که رایج ترین آنها ، مدولار، هیدروپونیک و کابلی  هستند که بسته به پارامترهای مختلفی مانند بودجه، شرایط محیطی، نوع گیاه و فضای موجود و متناسب با پروژه برای اجرا  انتخاب میشوند. به عنوان مثال دیوار های کابلی معمولا در فضای بیرونی و برای دیوار سبزهایی که در طراحی کاشت آن ها از گیاهان رونده استفاده میشود ، اجرا میشوند.

گرین وال به طور کلی از یک قاب، پانل های ضد آب، سیستم آبیاری اتوماتیک، نورپردازی (در صورت نیاز) و البته گیاهان تشکیل می شود. در دیوار سبز مدولار، علاوه بر موارد فوق،  گلدان دیوار سبز ، برای کاشت گیاهان در دیوار کاربرد دارند. جنس و ابعاد این گلدانها بسته به شرکتهای تولیدکنندهی آن و برند آنها، متفاوت است که این پارامترها بر قیمت نیز تاثیر میگذارد. در ادامه به بررسی انواع گلدانهای دیوار سبز میپردازیم.

گلدان دیوار سبز

گلدانهای استفاده شده در دیوار سبزهای مدولار، انواع مختلفی دارند که جنس این گلدانها میتواند پلاستیکی، یونولیتی، کائوچویی و فلزی باشد. گلدانهای از جنس پلاستیکی، رایج ترین نوع گلدانها برای دیوار سبز در بازار امروز ایران هستند.

انواع پلاستیکهای استفاده شده در ساخت گلدان دیوار سبز بر وزن، دوام، زهکشی، زیبایی و در نهایت بر قیمت آن تاثیرگذار است.  در ایران، انواع مختلفی از پلاستیک ها برای تولید گلدان های دیوار سبز مورد استفاده قرار میگیرند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. پلی اتیلن(PE)، پلی وینیل کلراید(PVC)، پلی پروپیلن(PP)، پلی اتیلن ترفتالات (PET)، از جمله انواع پلاستیکهای استفاده شده در ساخت گلدانهای پلاستیکی گرین وال میباشند.

پلی اتیلن (PE):

پلاستیکی انعطافپذیر، سبک، ارزان و مقاوم به اشعه UV است  .گلدانهایی از این جنس برای فضای باز مناسب هستند. با این حال، پلی اتیلن به اندازه سایر پلاستیک ها محکم نیست .

پلی پروپیلن (PP) :

تمام اطلاعات این نوع پلاستیک مانند پلی اتیلن است، اما گلدانهای ساخته شده با این جنس از استحکام بیشتری نسبت به PE برخوردارند.

پلی وینیل کلراید (PVC) :

این نوع پلاستیک محکم و بادوام است و گلدانهای از این جنس وزن بیشتری دارند .

پلی اتیلن ترفتالات (PET) :

این نوع پلاستیک شفاف و بادوام است و ریشه گیاه از داخل گلدانها پیداست. این جنس از گلدان ها برای استفاده در دیوار سبز رایج نیست.

قیمت گلدان دیوار سبز

همان طور که پیشتر گفته شده یکی از عواملی که بر قیمت گلدانها تاثیرگذار است، جنس آن میباشد. در ادامه به بررسی عوامل دیگری که بر قیمت این گلدانها تاثیر میگذارند و در نهایت به خدمات مرتبط با دیوار سبز در شرکت منظرسبز میپردازیم.

عوامل موثر بر قیمت گلدان گرین وال:

نوع سیستم:

دو نوع از دیوار های سبزی که در آن از گلدانها استفاده میشود،  دیوار سبز مدولار و دیوار سبزهای سفارشی شما هستند.

سیستم های مدولار:

این سیستم ها از پنل های از پیش ساخته شده تشکیل شدهاند که به راحتی نصب و جابه جا می شوند.

سیستمهای سفارشی:  این سیستم ها متناسب با نیاز، سلیقه و بودجه شما برای فضاهای داخلی و خارجی  طراحی و ساخته میشوند، به همین دلیل قیمت بالاتری دارند.

ابعاد:

ابعاد گلدان دیوار سبز میتواند بر ارزان یا گران بودن آن تاثیر بگذارد. شرکتها و برندهای مختلفی، گلدانهایی با ابعاد متفاوتی تولید می کنند که قیمت آنها متفاوت است. به طور مثال قیمت فلاور باکس به ابعاد 20 * 50 * 23 سانتیمتر با نمونه دیگری با ابعاد 19*17*17 سانتیمتر متفاوت می باشد.

جنس و متریال گلدان :

کیفیت فلاورباکس های استفاده شده در دیوار سبز میتواند به طور قابل توجهی بر قیمت آن تاثیر بگذارد. جنس گلدانهای موجود در بازار به طور معمول از پلاستیک های متفاوت از جمله PVC است که در بازار به صورت تکی، دوقلو و سه قلو عرضه میشوند. علاوه بر این، گلدانهای نمدی-پلاستیکی، یونولیتی و کائوچویی و فلزی گالوانیزه نیز عرضه می شوند که در بازار فعلی ایران مرسوم نیستند. از جمله دلایل مرسوم نبودن گلدانهای فلزی گالوانیزه، امکان زنگ زدگی آنها، فیکس بودن، عدم امکان جابهجایی، داغ شدن فلزها، و آسیب به ریشهی گیاهان میباشد.

تجهیزات جانبی:

وجود تجهیزات جانبی مانند ریل آب (جهت پخش همگن و متناسب آب در همه‌ی قسمتهای گلدان) ، فیکسچرها(جهت فیکس کردن گلدان روی پنلها)، صافی و لوله زهکش کف گلدان ، باعث افزایش قیمت گلدانها میشود.

برند:

برندهای مختلف ، گلدانهایی با قیمتهای متفاوت تولید و به بازار عرضه میکنند.

راهکارهایی برای اجرای دیوار سبز ارزان:

سیستم های مدولار:

در این سیستم ها از  گلدان های دیواری استفاده میشود و به طور کلی ارزان تر از سیستم های سفارشی هستند.

از گیاهان بومی استفاده شود:

گیاهان بومی به طور کلی ارزان تر از گیاهان خاص یا نادر هستند و به مراقبت کمتری نیاز دارند.

فلاورباکسهای استفاده شده در پروژههای دیوارسبز در منظر سبز

در ادامه به بررسی مراحل اجرای دیوار سبز، نصب گلدان ها و مزیتهای اجرای دیوار سبز در شرکت منظر سبز میپردازیم. در مرحله ی اول زیرسازی پنلها که شامل اجرای شاسی فلزی و چوب های زیر سری است انجام میشود، بعد از آن نوبت نصب پنل هاست و بعد سیستم آبیاری و لولهکشی های مرتبط با آن انجام میشود ( لازم به ذکر است که سیستم آبیاری استفاده شده در دیوار سبز های شرکت منظرسبز راشا، سیستم آبیاری هوشمند بوده و کار با آن برای کاربر بسیار آسان است)، پس از این مرحله، فلاورباکسها روی پنل ها نصب میشوند.

مدولار

مزیت اجرای دیوار سبز به روش مدولار و با استفاده از فلاورباکسها به شرح زیر میباشد:

مزایای استفاده از سیستم مدولار و دیوار سبزهای گلدان دار

قابلیت جابهجایی:

گلدان دیوار سبز را می‌توان به راحتی جابهجا کرد، که این امر تعویض گیاهان و یا تغییر چیدمان دیوار سبز را آسان‌تر می‌کند.

بهبود زهکشی:

گلدان‌ها زهکشی بهتری را برای گیاهان فراهم می‌کنند، که این موضوع  برای گیاهانی که به رطوبت زیاد حساس هستند، مهم است.

کنترل آسانتر رطوبت:

این موضوع فقط برای گونهی خاصی از طراحی کاشت صدق می کند، که در این گونه، میتوان میزان آبیاری گیاهان کاشته شده با نیازهای آبیاری متفاوت را کنترل کرد. همچنین این ویژگی کمک بزرگی به طراحی و اجرای این دیوارها در فضای داخلی و یا خارجی ساختمان ها می کند.

آسانتر شدن تعویض خاک:

در صورت نیاز به تعویض خاک، با قابلیت جابهجایی گلدان ها، این امر بسیار آسان است.

محافظت از ریشه:

گلدان دیوار سبز نوعی عایق ضربه برای ریشه گیاه نیز محسوب میشود و ریشه گیاهان را در برابر آسیب محافظت می‌کند.

قابلیت نگهداری:

دسترسی به گیاهان برای مراقبت و نگهداری آسانتر است.

وزن کم:

وزن کم سیستم های مدولار فشار کمتری را به دیوار وارد می کند.

سازگاری با محیط های مختلف:

این سیستمها را می توان در داخل و خارج از منزل و در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کرد.

معایب نصب دیوار سبز به روش مدولار

در کنار مزایای ذکر شده، معایبی نیز برای سیستم های مدولار و دیوار سبزهای گلدان دار وجود دارد:

هزینه:

این سیستم ها می توانند نسبت به سایر روش های اجرا دیوار سبز گران تر باشند.

پیچیدگی نصب:

نصب برخی از سیستم های مدولار ممکن است کمی پیچیده تر باشد. به عنوان مثال در برخی از فضاها اجرای این گونه از دیوارها با اجرای جزئیات داینامیکی و مکانیکی ترکیب می شود، برای مثال، کاور کردن تاسیسات ساختمانی با دیوار سبز، از آنجا که این گونه تاسیسات نیاز به دسترسی و نظارت دارند باید بخشی از دیوار سبز به شکل درب یا دریچه بازشو تعبیه شود. شرکت منظرسبز نمونه هایی از این نوع دیوار را طراحی و اجرا کرده است که در ادامه تصویر یکی از پروژه ها را مشاهده میکنید.

گلدان دیوار سبز استفاده شده در شرکت منظر سبز، گلدانهای از جنس PVC و در ابعاد 19*17*17 هستند که دارای مواد آنتی UV  جهت مقاومت در برابر اشعه آفتاب در طولانی مدت میباشند. تجهیزات جانبی از جمله صافی، فیکسچر و زهکش درکف این گلدان ها جانمایی میشوند.

 

برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت گلدانهای دیواری شرکت منظرسبز و اطلاع از ابعاد دقیق و جنس گلدان ها، میتوانید با شمارههای موجود در سایت و یا از طریق شبکه های اجتماعی با ما در تماس باشد.