دیوار سبز هوشمند

دیوار سبز هوشمند

دیوار سبز هوشمند چیست؟

برای بررسی “هوشمند بودن” دیوار سبز ، ابتدا به تعریفی از خود دیوار سبز می پردازیم. دیوار سبز در واقع پوشش عمودی از گیاهان است که امکان اجرای آن در فضای داخلی و بیرونی وجود دارد. سیستم های گرین وال بسته به نوع آن میتوانند شامل سیستم های هوشمند مختلفی از جمله سیستم آبیاری باشند. 

دیوار سبز اسمارت به معنای هوشمند بودن سیستمهای مختلف تشکیل دهندهی آن است. به عنوان مثال سیستم تغذیه و کوددهی، سیستم آبیاری، سیستم حسگرهای پایش محیط، سیستم گردش هوا و سیستم نورپردازی در یک دیوار سبز تماما میتوانند خودکار باشند.

دیوار سبز هوشمند

هوشمند بودن دیوار سبز در ایران 

در ایران هوشمند بودن اکثر گرین والها به سیستم آبیاری، سیستم تغذیه و کوددهی آن مربوط میشود. البته به ندرت نیز سیستم تهویه و سنسورهای هوشمند مختلف برای دیوارسبزها نصب میشود. ما در شرکت منظر سبز در اکثر پروژه ها از سیستم آبیاری هوشمند بسته به نوع پروژه و نیازهای کارفرما از کنترلرهای مختلف استفاده می کنیم.

هوشمند بودن سیستم های دیوار سبز در دنیا

سنسور های هوشمند (دما، رطوبت ، PH خاک): 

سنسورهای هوشمند با استفاده از تکنولوژی های به روز، یک دیوار سبز معمولی را به یک دیوار سبز هوشمند تبدیل می کنند. یکی از اجزای کلیدی آن، سنسورهای اندازه گیری پارامترهای محیطی از جمله دما و رطوبت است.  این سنسورها اطلاعات لازم را برای سیستم کنترل هوشمند جمع‌آوری  و پایش می‌کنند تا بتوان شرایط محیطی را به طور ایده آل برای گیاهان فراهم کرد. 

سیستم کنترل و پایش:

این سیستم از طریق حسگرها، پارامترهای مختلف مانند دما، رطوبت، نور و pH خاک را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات را به یک واحد کنترل مرکزی ارسال می‌کند.  واحد کنترل مرکزی با توجه به این اطلاعات، سیستم‌های آبیاری، نورپردازی و تهویه را به طور خودکار تنظیم می‌کند.

اپلیکیشن پایش

اپلیکیشن پایش 

 بسیاری از دیوارهای سبز هوشمند را می توان از طریق یک برنامه در تلفن هوشمند کنترل کرد. این برنامه ها به کاربران اجازه می دهد تا سلامت گیاهان خود را زیر نظر داشته باشند و میزان آبیاری، نور و مواد مغذی را در صورت نیاز تنظیم کنند.

سیستم آبیاری

سیستم آبیاری هوشمند دو نوع است، نوعی از آن سنسورهای پایش دارند که رطوبت خاک، سطح تبخیر و تعرق را اندازه گیری می کند که باتوجه به آن، سیستم آبیاری را شروع و یا متوقف می کند. به عنوان مثال اگر رطوبت خاک از حدی کمتر شود، سیستم آبیاری را انجام میدهد. نوع دیگری از آن، حسگرهای پایش رطوبت خاک را ندارند در این صورت کارشناس روز و میزان آبیاری را تنظیم میکند و آبیاری خودکار توسط سیستم انجام میشود. 

سیستم نورپردازی

اتومات بودن سیستم نورپردازی به این شکل است که سنسورهای پایش نور، پار نوری (تابش فعال فتوسنتزی) را اندازه گیری میکنند و طبق آن میزان نور و زاویهی رسیدن نور به دیوار را تنظیم میکنند.  

سیستم تهویه و گردش هوا 

این سیستم به گردش هوا در داخل دیوار سبز کمک می‌کند و از ایجاد قارچ جلوگیری می‌کند.  بر اساس داده های حسگر و اطلاعات آب و هوا، سیستم به طور خودکار گردش هوا را تنظیم می کند.

استفاده از این تکنولوژی های هوشمند میتواند هزینه ی نهایی اجرای گرین وال هوشمند را افزایش دهد، اما می تواند به طور قابل توجهی به عملکرد بهینه و طول عمر آن اضافه کند. انتخاب اینکه از چه تکنولوژی هایی جهت اسمارت شدن گرین وال استفاده شود، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد.

نوع و اندازه گرین وال

سیستم‌های هوشمند برای انواع مختلف گرین وال‌ها، از جمله گرین وال‌های داخلی، خارجی، هیدروپونیک و …، قابل استفاده هستند. با این حال، پیچیدگی و هزینه سیستم‌های هوشمند ممکن است بسته به نوع گرین وال متفاوت باشد.(دیوار سبز های بزرگتر به سیستم‌های هوشمند پیچیده‌تر با حسگرها و کنترل‌کننده‌های بیشتر نیاز دارند)

اهداف مورد نظر

سلامت گیاهان: حسگرها می‌توانند شرایط محیطی مانند نور، دما، رطوبت و سطح مواد مغذی را رصد کنند و سیستم‌های آبیاری و کوددهی را به طور خودکار تنظیم کنند تا سلامت گیاهان را بهینه کنند.

تجربه کاربری: سیستم‌های هوشمند می‌توانند به کاربران امکان کنترل گرین وال را از راه دور و دریافت داده‌های real-time  در مورد عملکرد آن را بدهند.

بودجه

دانش فنی

نصب و پیکربندی برخی از سیستم‌های هوشمند ممکن است به دانش فنی خاصی نیاز داشته باشد.

مزایای دیوار سبز هوشمند

استفاده از دیوار سبز هوشمند مزایای متعددی دارد، از جمله:

کاهش مصرف آب:

سیستم‌های آبیاری هوشمند در گرین وال، مصرف آب را تا 70 درصد کاهش می‌دهند.

تصفیه هوا: 

 گیاهان موجود در این گونه از دیوار های سبز، آلاینده‌های هوا را جذب کرده و به بهبود کیفیت هوای اطراف آن کمک میکنند.

تنظیم دما و رطوبت: 

دیوار سبز هوشمند به تنظیم دما و رطوبت محیط کمک می‌کند و از گرم شدن بیش از حد فضا در تابستان و خشک شدن هوا در زمستان جلوگیری می‌کند.

کاهش آلودگی صوتی: 

 گیاهان موجود در دیوار سبزهای اسمارت، تا حدودی می‌توانند آلودگی صوتی را جذب کنند.

شرکت منظرسبز:

در شرکت منظر سبز، جهت اسمارت بودن گرین وال، از  سیستم آبیاری هوشمند برای دیوارسبز مدولار استفاده می شود. به این صورت که لوله کشی سیستم آبیاری دیوار سبز انجام شده و به همراه کنترلر و شیربرقی سیستم آبیاری پس از تنظیم توسط اپراتور به صورت اتوماتیک راه اندازی میگردد.

شما می توانید برای مشاوره گرین وال، با شمارههای موجود در سایت منظر سبز و یا از طریق شبکه های اجتماعی با ما در تماس باشید.