درخت مناسب روف گاردن

 

برای انتخاب درخت مناسب روف گاردن باید بدانیم که به طور کلی گیاهان فضای باز (درخت، درختچه، بوته، گل و پوششی) به دو دسته همیشه سبز و خزان دار تقسیم می شوند که این گیاهان می توانند آفتاب دوست، سایه دوست و سایه آفتاب باشند. بنابراین، با توجه به نیاز، طرح موردنظر و آب و هوای منطقه ( گرم و خشک، مرطوب و معتدل) گیاهان خود را انتخاب کنید.  (متن گیاهان مخصوص روف گاردن)

انتخاب درخت مناسب برای روف گاردن، نیازمند دقت و برنامه‌ریزی است، چرا که روف گاردن ها معمولا دارای محدودیت های وزنی و فضایی هستند. در ادامه، به بررسی نکات مهم و معرفی برخی از درختان مناسب برای روف گاردن می‌پردازیم.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

نکات مهم در انتخاب درخت مناسب برای روف گاردن

وزن درخت و ریشه‌ ها: 

برای انتخاب درختان برای روف گاردن، در نظر گرفتن وزن درخت و گستردگی ریشه ها با توجه به عمق فلاورباکس ها نکته حیاتی و ضروری برای کاشت آنهاست. بنابراین، با توجه به عمق کاشت، درخت یا درختچه ی خود را انتخاب کنید. (حداقل عمق مناسب برای کاشت درختان، 60 سانتی متر می باشد)

سیستم ریشه:

ریشه درختان، همانند پایه و اساس یک ساختمان، نقش بسیار مهمی در رشد، استحکام و سلامت درخت ایفا می‌کنند، بنابراین عمق کاشت باید به اندازه کافی عمیق باشد تا تمام ریشه‌ها به راحتی در آن جای بگیرند و آسیبی به آن‌ها نرسد.

نیاز آبی:

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب درخت، نیاز آبی آن است. با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و میزان آبیاری که می‌توانید انجام دهید، باید درختی را انتخاب کنید که نیاز آبی آن با شرایط شما مطابقت داشته باشد. 

نوع و اندازه درخت، نوع خاک و شرایط آب و هوایی، عواملی هستند که بر نیاز آبی درختان تاثیر می گذارند.

درختانی با سیستم ریشه‌ های سطحی و فشرده، برای روف گاردن مناسب‌تر هستند.

نوع خاک:

نوع خاک مورد استفاده در روف گاردن باید با نیازهای درخت سازگار باشد. (متن خاک روف گاردن)

میزان نور:

میزان نور دریافتی توسط درختان، در انتخاب گونه‌ی مناسب بسیار موثر است.

درختان مناسب برای روف گاردن

درختان با ریشه کم عمق:

کاشت گیاهان در روف گاردن محدودیت هایی دارد که یکی از این موارد، عمق کاشت برای عدم اسیب رساندن به سازه سقف ساختمان هاست. بنابراین، کاشت درختان با ریشه کم عمق یکی از گزینه های مناسب برای باغ بام هاست. انواع سرو، کاج، مرکبات و برخی افرا ها شامل این گونه هستند.

درختان مثمر:

یکی از دسته بندی گونه های گیاهی، درختان مثمر هستند که تنوع زیادی دارند و با شکوفه‌ های زیبای بهاری و میوه‌های رنگارنگ بسیار حائز اهمیت هستند. (انار، مرکبات، آلو و …) 

درختان مثمر تجربه ی برداشت میوه‌ های تازه و ارگانیک را در باغ بام ها به شما می دهند.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

درختان خزان دار:

درختان خزان‌دار با تغییر رنگ برگ‌هایشان در پاییز، جلوه‌ای بی‌نظیر به طبیعت می‌بخشند. این درختان در فصل بهار و تابستان با برگ‌ های سبز خود، سایه دلپذیری ایجاد می‌کنند و در پاییز با رنگ‌ های گرم و متنوعشان، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. 

درختانی مانند افرا ژاپنی، نارون چینی و برخی از گونه ‌های بلوط، به دلیل زیبایی برگ‌هایشان و اندازه مناسب، می‌توانند گزینه‌ های خوبی برای باغ بام ها باشند.

درختان زینتی همیشه سبز:

درختان سوزنی برگ مانند سرو ها، کاج نوئل و برخی از گونه‌ ها، به دلیل همیشه سبز بودنشان و نیاز آبی کم، انتخاب مناسبی برای درخت مناسب روف گاردن  شما هستند.

درختچه های مناسب روف گاردن

درختچه‌ ها به دلیل اندازه متوسط و ریشه ‌های نسبتا کم‌عمق، گزینه ‌های بسیار مناسبی برای ایجاد فضای سبز در روف گاردن‌ها هستند. آن‌ها علاوه بر زیبایی، می‌توانند به عنوان بادشکن و سایه‌بان نیز عمل کنند.

درختچه های سایه دوست

درختچه‌ های سایه‌دوست، گزینه‌ای عالی برای روف گاردن ها، محوطه ها و حتی فضاهای داخلی با نور کم هستند. این گیاهان با سازگاری با نور کم، زیبایی و طراوت را به محیط می‌بخشند. در این قسمت، به معرفی برخی از محبوب‌ترین درختچه‌های سایه‌دوست و ویژگی های آن‌ها می‌پردازیم.

افرا مجنون

افرا مجنون درختچه ای از خانواده Sapindaceae است که خزان زیبای آن بسیار برای منظرسازی به کار میرود. 

این درختچه، گیاهی سایه دوست است که در خاک های مرطوب با زهکشی بالا به خوبی رشد میکند. رنگ برگ ها از سبز در تابستان تا زرد، برنزی، بنفش و قرمز در پاییز متغیر هستند. برخی از ارقام دارای شاخه های رنگارنگ هستند و برگ های جوان این گونه به سرما زدگی حساس بوده و به خشکی نیز مقاوم نیستند. 

افرا مجنون

ماهونیا

ماهونیا این گیاه همیشه سبز که یکی از گیاهان زینتی منظرساز است،  نباید در مکانی بیش از حد خشک کاشته شود، اما پس از استقرار می تواند دوره های خشکسالی را تحمل کند. خوشه های زرد گل ها رایحه ای ملایم و معطر دارند. در اواخر تابستان، گل ها به میوه های تیره رنگ تبدیل می شوند که برای پرندگان و سایر حیات وحش جذاب هستند.

ماهونیا

درختچه های آفتاب دوست

درختچه‌ های آفتاب‌دوست، گیاهانی هستند که برای رشد مطلوب و شکوفایی به نور مستقیم خورشید نیاز دارند. چند نمونه از درختچه های محبوب آفتاب دوست شامل موارد زیر می باشند:

برگ بو

برگ بو درختچه ای همیشه سبز، بومی منطقه مدیترانه است.  این گیاه در انواع خاک با زهکشی خوب و در آفتاب کامل تا نیمه سایه رشد خوبی دارد. رشد این گیاه به آرامی صورت میگیرد و میتوان گفت گیاهی کند رشد است ، اما بیشتر در طراحی منظر به عنوان پرچین استفاده می شود. 

برگ بو

فوتینیا

درخت فوتینیا یک جنس از درختچه‌ های گلدار در خانواده Rosaceae است که بومی شرق آسیا، از جمله شرق هیمالیا، چین، ژاپن، کره و تایوان است. فوتینیا ژاپنی، یک درختچه بزرگ همیشه سبز که گونه ی بوته ای آن نیز موجود است. این گیاه در اواخر بهار گل میدهد و به خاک قلیایی و خشکی مقاوم است و رطوبت بالا را تحمل نمی کند. 

فوتینیا

مورد

این گیاه یک درختچه همیشه سبز در خانواده Myrtacae (myrtle) است. تمدن های باستان از برگ ها برای اهداف دارویی و آشپزی استفاده می کردند و شکوفه های سفید نماد عشق و صلح بودند. اگرچه می تواند در طول زمان رشد کند تا به ارتفاع و عرض 3 متر برسد، محدوده معمولی آن 2 متر خواهد بود. می توان آن را هم به عنوان یک درختچه بزرگ پرورش داد و حتی برخی از گونه ها به عنوان بونسای رشد می کنند.

مورد

 ناندینا

ناندینا از خانواده Berberidaceae (زرشک) است که به خشکی مقاوم است. گیاه ناندینا در فصل پاییز و زمستان تغییر رنگ بسیار جذابی دارد و یکی از جنبه های منظر ساز آن همین تغییر رنگ است. برگ‌ های گیاه ناندینا  بسیار شبیه به برگ های بامبو هستند. ساقه‌ های ناندینا، عصایی شکل هستند و میوه ی این گیاه قرمز رنگ و بسیار به گیاه پیراکانتا شبیه است.

ناندینا

یاس هلندی

برگ های سبز رنگ و گل های سفید رنگ و معطری که در فصل بهار ظاهر میشوند. این گونه از Ligustrum japonicum با رشد نسبتا کمتر و کندتر نسبت به سایر گونه های این جنس است که ارتفاع آن به 3 متر هم می رسد. این گیاه، به دو شکل بوته ای و پایه دار وجود دارد، انبوه، فشرده همیشه سبز با برگ های ضخیم و براق است. گل‌ های سفید معطر و جذاب در اواخر بهار تا اوایل تابستان شکوفا می‌شوند.

یاس هلندی

یوکا

یوکا در خاک های شنی، به ویژه در تپه های ماسه ای رشد خوبی دارد. این گیاه نسبت به شوری و خشکی خاک مقاومت بالایی دارد. گل ها که به شکل خوشه های زنگوله ای آویزان هستند، در بهار تا اواخر تابستان در مرکز گیاه ظاهر می شوند. آنها به خاک های شنی با زهکشی بسیار خوب نیاز دارند و در آفتاب کامل بهترین عملکرد را دارند اما می توانند مقداری سایه را نیز تحمل کنند. 

یوکا

نکات مهم دیگر برای انتخاب درختان روف گاردن

مشاوره با متخصص: قبل از انتخاب و کاشت درختان، حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

آماده‌سازی خاک: خاک مورد استفاده در روف گاردن باید دارای زهکشی مناسب باشد تا از تجمع آب جلوگیری شود.

توجه به وزن گلدان: اگر درخت را در فلاورباکس می‌کارید، به وزن و خاک آن حتما توجه کنید.

آبیاری منظم: درختان کاشته شده در روف گاردن نیاز به آبیاری و مراقبت منظم دارند.

هرس: هرس منظم به حفظ شکل و اندازه درخت و جلوگیری از رشد بی‌رویه آن کمک می‌کند.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند