نمونه های روف گاردن ساختمان

روف گاردن در ساختمان چیست ؟

روف گاردن در خانه (باغی روی بام)

باغ بام یا روف گاردن در ساختمان چیست ؟ روف گاردن به فضای سبز طراحی شده ای گفته می‌شود که بر روی سقف ساختمان ‌ها، از جمله ساختمان های مسکونی و تجاری اجرا می شوند. این فضاها می‌توانند از چند فلاورباکس ساده تا باغچه ‌هایی با انواع مختلف گیاهان، از جمله گیاهان پوششی، درخت و درختچه‌ ها، گل ‌ها و حتی سبزیجات، تشکیل شوند. انتخاب سبک مورد نظر بام، به شما کمک می‌کند تا فضایی متناسب با سلیقه و کاربری خود ایجاد کنید که در ادامه محبوب ترین آنها را به شما معرفی می کنیم.

سبک روف گاردن ساختمان ها

یکی از مهم‌ترین عوامل در طراحی روف گاردن، انتخاب سبک مناسب است که به شما این امکان را می دهد تا طرح مورد نظرتان را سریع تر انتخاب کنید.

سبک مدرن

در سبک مدرن، خطوط ساده تر، مینیمال و متریال های آن مواد طبیعی مانند چوب و سنگ هستند. این سبک مناسب افرادی است که به سادگی و نظم اهمیت می دهند و خواستار فضایی آرام و شیک با معماری مدرن ساختمان ها هستند.

سبک کلاسیک

در سبک کلاسیک، خطوط منظم و قرینه تحت یک محور هستند و در طراحی آنها از مجسمه، آبنما، گیاهان گلدار و … استفاده می شود. این سبک، فضایی مجلل و رمانتیک برای شما فراهم می کند و مناسب ساختمان هایی با معماری کلاسیک است.

سبک ژاپنی

در سبک ژاپنی، با استفاده از عناصر طبیعی مثل سنگ، آبنما، المان های چوبی و … تلاش بر اجرای بخشی از باغ های ژاپنی را داریم. این سبک، فضایی آرام و سرشار از انرژی مثبت را برای شما فراهم می کند که جز سبک های محبوب برای روف گاردن در ساختمان ها است. اگر به دنبال فضایی دنج و آرامش بخش هستید، این سبک متناسب با سلیقه ی شماست.

سبک مدیترانه ای

استفاده از رنگ های شاد و زنده، کاشی های رنگی، گیاهان رونده و مبلمان حصیری از ویژگی های بارز این سبک است که فضایی شاداب و پر انرژی، مناسب برای استراحت و لذت بردن از آفتاب را فراهم می کند.

اجزای اصلی روف گاردن در ساختمان

  • لایه بندی بام
  • بستر کاشت
  • سیستم آبیاری
  • پوشش گیاهی
  • مبلمان و تجهیزات جانبی

مراحل اجرایی روف گاردن در خانه

بررسی مقاومت سازه:

 قبل از هر کاری باید از مقاومت سازه ساختمان در برابر وزن اضافی اطمینان حاصل کنید.

لایه بندی بام:

برای جلوگیری از نشت آب و آسیب به سازه ساختمان، مراحل لایه بندی باید به طور کامل توسط متخصص آن انجام شود. مراحل لایه بندی به طور کامل در متن لایه بندی روف گاردن موجود است.

سیستم زهکشی:

طراحی یک سیستم زهکشی مناسب برای جلوگیری از جمع شدن آب در روف گاردن ضروری است، به این علت که به فرایند حذف آب اضافی کمک می کند. همان طور که در متن زهکشی روف گاردن توضیح دادیم، این امر یکی از مراحل لازم لایه بندی قبل از اجرای روف گاردن است.

اجرا و جانمایی فلاورباکس ها و تجهیزات:

پس از اتمام لایه بندی، نوبت به اجرای المان های روف گاردن مثل فلاورباکس ها، آلاچیق، آبنما و … می رسد.

کاشت گیاهان:

با توجه به طرح مورد نظر و شرایط آب و هوایی منطقه، نوبت به کاشت گیاهان انتخابی می رسد. در متن گیاهان روف گاردن به طور کامل آنها را معرفی کرده ایم.

سیستم آبیاری:

 طراحی یک سیستم آبیاری اتوماتیک می‌تواند به کاهش مصرف آب و نگهداری از گیاهان کمک کند. آبیاری گیاهان در روف گاردن می‌تواند به انواع مختلفی صورت گیرد که شامل آبیاری بارانی، آبیاری سطحی، آبیاری قطره‌ای و آبیاری دستی می باشد.

آبیاری قطره‌ای

یکی از گزینه‌های محبوب برای آبیاری روف گاردن‌ها نصب سیستم آبیاری قطره‌ای است که به یک لوله آب یا مخزن آب باران متصل می‌شود. این سیستم می‌تواند در سرتاسر بام نصب شود. با این روش، آب به آرامی اعمال می‌شود و به خاک اجازه می‌دهد آب را جذب کند و از روان آب جلوگیری کند و باعث صرفه جویی در آب، زمان و هزینه می‌شود. سیستم قطره‌ای با نصب صحیح به صورت اتوماتیک در زمان مشخصی از روز برای مدت زمان تعیین شده اجرا می‌شود.

نکات مهم در طراحی و اجرای روف گاردن

یکی از نکات مهم در طراحی، در نظر گرفتن نور و آب و هوای منطقه شما و انتخاب گیاهان مناسب با توجه به این ویژگی هاست. این موضوع به این علت است که گیاهان عمر طولانی تری داشته باشند و سازگار با آن منطقه باشند. به طور مثال، باد زیاد می تواند به گیاهان آسیب برساند، بنابراین باید گیاهانی را انتخاب کنید که در برابر باد مقاوم باشند. 

نکته دوم، در نظر گرفتن وزن خاک، گیاهان و سیستم ابیاری در هنگام طراحی است تا به سازه ساختمان فشار نیاورد. 

در منظر سبز با توجه به سلیقه و خواست شما، از مراحل طراحی تا اجرای روف گاردن به طور کامل انجام می شود. برای آشنایی بیشتر با روند کار ما می توانید به متن ” شرکت طراحی روف گاردن ” مراجعه کنید.

مزایای اصلی روف گاردن 

بام های سبز در ساختمان ها مزایایی دارند که در دنیای امروزی، ساکنان را به داشتن آن در خانه خود دعوت می کند. این موضوع به این علت است که روف گاردن فضایی دلنشین و آرام برای استراحت و لذت بردن از طبیعت فراهم می کند، با تولید اکسیژن توسط گیاهان، هوای محیط را مطلوب می کند و به عنوان یک عایق حرارتی، از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری می کند و می تواند ارزش ملکتان را افزایش دهد.

نمونه های روف گاردن ساختمان

نمونه های روف گاردن ساختمان
نمونه های روف گاردن ساختمان
نمونه های روف گاردن ساختمان
نمونه های روف گاردن ساختمان