طراحی باغ بام

طراحی پشت بام سبز که به آن روف گاردن نیز می گویند، فرآیندی است که می تواند فضای بلا استفاده شما را به یک فضای زیبا و کاربردی تبدیل کند. جایی که می توانید در آن از طبیعت لذت ببرید، استراحت کنید و با دوستان خود دور هم جمع شوید. باغ بام یا روف گاردن می تواند این رویا را به واقعیت تبدیل کند. با برنامه ریزی و طراحی می توانید فضایی بی نظیر و کاربردی را برای خودتان فراهم کنید.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

انواع باغ بام

دو نوع اصلی باغ روی پشت بام وجود دارد:

بام‌ های سبز گسترده: 

بام‌ های سبز گسترده که به بام‌ های گیاهی نیز معروف هستند، نوعی باغ روی پشت بام ها هستند که با لایه‌ ای کم‌ عمق از خاک و پوشش گیاهی کم‌ رشد مشخص می‌شوند. این سقف ها مزایای زیست محیطی و زیبایی شناختی زیادی را ارائه می دهند و آنها را به یک راه حل جذاب برای ساختمان های مسکونی و تجاری تبدیل می کنند.

مزایا: به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند، نصب آنها مقرون به صرفه است و به دلیل وزن کم برای اکثر ساختمان ها مناسب هستند. 

معایب: تنوع گیاهی محدود است.

بام های سبز متراکم:

یک بام سبز متراکم یا روف گاردن شامل انواع نامحدود گونه های گیاهی و طراحی است. به همین ترتیب در برنامه ریزی فضای باز، اجازه هر گونه پوشش گیاهی را به شما می دهد.

بام سبز فشرده از گیاهان چند ساله، چمن، گل های تابستانی، درختچه ها و درختان بزرگ تشکیل می شود. 

بام های سبز فشرده معمولا چند منظوره و در دسترس هستند و به وزن بیشتری و سیستم عمیق تری نیاز دارند. نگهداری آنها باید منظم باشد و به طراحی منظر و مواد گیاهی انتخاب شده بستگی دارد. هر چیزی از چمنزارها، گیاهان چند ساله، درختچه ها و درختان از جمله سایر گزینه های چشم انداز مانند حوضچه ها، آلاچیق ها و پاسیو امکان پذیر است.

اینکه بام‌ های سبز فشرده نیاز به نگهداری زیادی دارند تا حدی یک فرضیه است زیرا این امر به شدت به انتخاب گیاه بستگی دارد، اما این نگهداری ممکن است به تجهیزات پرهزینه‌ای نیاز داشته باشد.

طراحی باغ بام

بام های سبز نیمه فشرده:

این بام ها جایی بین بام های سبز گسترده و فشرده قرار می گیرند و تعادلی بین تنوع گیاهی، وزن و نیازهای نگهداری ارائه می دهند. آنها معمولاً از یک محیط رشد با عمق متوسط ​​و تنوع وسیع تری از گیاهان نسبت به سقف های گسترده استفاده می کنند، اما پیچیدگی کمتری نسبت به سقف های فشرده دارند.

 

برنامه ریزی و آماده سازی

ظرفیت سازه ای: قبل از انجام کار، استحکام سقف خود را ارزیابی کنید. سیستم بام سبز نیاز به تحمل وزن دارد که شامل گیاهان، خاک، لایه های زهکشی و ویژگی های اضافی می باشد.

عملکرد: تصور کنید که چگونه می خواهید از بام سبز خود استفاده کنید. این موضوع بر انتخاب گیاه، چیدمان و ویژگی‌های آن تأثیر می‌گذارد.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

ملاحظات طراحی

چیدمان و دسترسی: پیشنهاد می شود که مناطق مشخص شده برای گیاهان، گذرگاه ها، صندلی ها یا حتی آبنما ها را برنامه ریزی کنید. هنگام قرار دادن عناصر، نور خورشید، سایه و نما های دلخواه را در نظر بگیرید.

انتخاب گیاه: گیاهانی را انتخاب کنید که متناسب با آب و هوای شما هستند و به حداقل نگهداری نیاز دارند. برای جلوگیری از بارگذاری بیش از حد سقف، روی گونه های سبک وزن با سیستم ریشه کم عمق تمرکز کنید.

مواد: مواد بادوام و مقاوم در برابر آب و هوا را برای پیاده روها، گلدان ها و مبلمان انتخاب کنید. 

جنبه های تکنیکی

زهکشی: یک سیستم زهکشی مناسب برای جلوگیری از غرقاب شدن و آسیب به ساختار سقف بسیار مهم است. این معمولاً شامل پارچه‌ های فیلتر، تشک ‌های زهکشی و شیب ‌های استراتژیک است.

آبیاری: بسته به گیاهان و اقلیم انتخابی شما، ممکن است به یک سیستم آبیاری برای اطمینان از رطوبت ثابت، به ویژه در دوره های خشک نیاز داشته باشید.

 

مراحل طراحی باغ بام

بررسی وضعیت بام:  قبل از هر اقدامی، باید از استحکام بام برای تحمل وزن باغ بام اطمینان حاصل کنید.  همچنین عایق‌ بندی و زهکشی مناسب بام برای جلوگیری از نشتی و تجمع آب ضروری است.

تعیین کاربری : باغ بام شما چه کاربردی خواهد داشت؟ فضایی برای استراحت و تفریح خانوادگی، باغچه‌ای سرسبز برای پرورش گل و گیاه، یا مکانی برای آفتاب گرفتن و ورزش. تعیین کاربری  به شما در انتخاب المان‌ها و طراحی آن کمک می‌کند.

طراحی و جانمایی:  با توجه به کاربری، فضایی مناسب برای مبلمان، گلدان‌ ها، آلاچیق، مسیرهای عبور و مرور و سایر المان ‌ها را در نظر بگیرید. به جهت تابش خورشید، سایه‌دار بودن فضا و چشم‌ اندازهای اطراف نیز توجه کنید.

انتخاب گیاهان:  گیاهانی را انتخاب کنید که با شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر سازگار باشند و نیاز به نگهداری کمی داشته باشند. به وزن گیاهان و سیستم ریشه ‌شان نیز توجه کنید تا به سازه بام آسیبی نرسد.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

انتخاب مصالح:  مصالح مختلفی مانند چوب، سنگ، فلز و … برای ساخت باغ بام در دسترس هستند. انتخاب مصالح مناسب برای سبک مورد نظر شما به بودجه و کاربری بستگی دارد.

آبیاری و زهکشی:  سیستم آبیاری مناسب برای آبیاری مرتب گیاهان و زهکشی کافی برای جلوگیری از تجمع آب و پوسیدگی ریشه‌ ها ضروری است.

نورپردازی:  با استفاده از نورپردازی مناسب، می‌توانید از باغ بام خود در شب نیز لذت ببرید و فضایی دلنشین و رمانتیک ایجاد کنید.

مزایای طراحی باغ بام

مزایای طراحی باغ بام

پشت بام سبز مزایایی دارد، که مهم ترین آنها عبارتند از:

کنترل دما:  پشت بام سبز می تواند به عایق بندی ساختمان ها کمک کند، به طوری که می تواند هزینه های انرژی برای گرمایش و سرمایش را کاهش دهد.

بهبود کیفیت هوا: گیاهان در بام های سبز به عنوان فیلترهای طبیعی عمل می کنند و آلاینده ها و ذرات مضر مانند گرد و غبار و دود را از هوا حذف می کنند. این به هوای پاک تر، به ویژه در مناطق شهری پرجمعیت کمک می کند.

مزایای هیدرولوژیکی: باغ های پشت بام می توانند به جذب آب باران کمک کنند، که می تواند رواناب و سیل را کاهش دهد.

پیشرفت معماری: بام های سبز می توانند زیبایی و جذابیت را به ساختمان ها اضافه کنند.

فرصت های تفریحی: باغ های پشت بام را می توان برای استراحت، سرگرمی و معاشرت استفاده کرد.

 

ملاحظات اضافی

مشاوره حرفه ای: مشاوره با یک معمار منظر یا مهندس با تجربه در طراحی بام سبز به شدت توصیه می شود. آن‌ ها می‌توانند شما را از طریق جنبه‌ های فنی و انتخاب گیاهان راهنمایی کنند و از یک پناهگاه امن و پایدار روی پشت بام اطمینان حاصل کنند.

 

با در نظر گرفتن دقیق این جنبه‌ ها، می‌توانید بام سبزی طراحی کنید که نه تنها خیره‌کننده به نظر می‌رسد، بلکه مزایای زیست ‌محیطی مانند عایق‌سازی بهبود یافته، کاهش روان آب ‌ها و ایجاد فضای سبز دلپذیری را نیز ارائه می‌دهد. 

شرکت منظر سبز برای طراحی و اجرای باغ بام آماده هرگونه مشاوره و طراحی تا اجرا هست. 

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند