معنی واژه روف گاردن

 

معنی کلمه روف گاردن ( باغ بام)  چیست؟

معنی واژه روف گاردن، به معنای باغ بام می باشد که به فضای سبز طراحی شده ای می گویند که بر روی پشت بام ساختمان ها اجرا می شود. این فضاها می توانند از چند گلدان ساده “فلاورباکس” تا باغچه های بزرگ و پیچیده تشکیل شوند که علاوه بر زیبایی بصری، مزایای دیگری نیز دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

مفهوم روف گاردن 

معنی کلمه روف گاردن در ایران، تلفیقی از سنت و مدرنیته است به گونه ای که باغ بام ها با توجه به شرایط آب و هوایی و معماری ساختمان‌ها، معنای خاصی پیدا می‌کنند. معنی واژه روف گاردن، از یک سو به سنت باغ‌سازی ایرانی که در آن از آب، گیاهان و معماری به صورت هماهنگ استفاده می‌شد، ریشه دارد و از سوی دیگر، با نیازهای امروزی شهرنشینی و توجه به محیط زیست پیوند خورده است.

المان‌های روف گاردن

گیاهان: انتخاب گیاهان مناسب یکی از نکات مهم در طراحی و اجرای روف گاردن هاست، به طوری که این گیاهان باید مطابق با شرایط محیط انتخاب شوند و نیاز به مراقبت و نگهداری منظم دارند. (برای اطلاعات بیشتر به متن ” گیاهان مخصوص روف گاردن” رجوع کنید)

کفپوش: کفپوش روف گاردن می‌تواند با توجه به سبک و طرح موردنظر، از جنس چوب، سنگ، سرامیک، چمن مصنوعی یا ترکیبی از این موارد باشد.

آلاچیق و مبلمان: آلاچیق و پرگولا می‌توانند فضایی دنج برای استراحت و تفریح در روف گاردن ایجاد کنند و استفاده از باغ بام را در چهار فصل امکان پذیر کنند. همچنین استفاده از مبلمان مانند صندلی، میز، و… فضای آلاچیق شما را تکمیل تر می کنند.

سیستم آبیاری: یک سیستم آبیاری اتوماتیک به شما کمک می‌کند تا گیاهان خود را به طور منظم آبیاری کنید.

نورپردازی: نورپردازی مناسب می‌تواند به زیبایی روف گاردن شما بیافزاید و در شب، روشنایی مناسب را فراهم کند.

عناصر تزئینی: المان‌های تزئینی مانند آبنما ها، فواره‌ها و … می‌توانند به روف گاردن شما شخصیت ببخشند.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر در مورد طراحی باغ بام ها می توانید به متن “ضوابط طراحی روف گاردن” رجوع کنید.

تا اینجا معنی واژه روف گاردن رو بررسی کردیم . حالا خود روف گاردن رو بررسی کنیم

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند

انواع روف گاردن

روف گاردن‌ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

روف گاردن گسترده (Extensive) : این نوع روف گاردن‌ها از گیاهان مقاوم به خشکی تشکیل می شوند و نیاز به مراقبت کمی دارند. عمق خاک در این نوع روف گاردن‌ها کم است) 10-20) و بیشتر برای عایق‌کاری و کاهش دمای ساختمان کاربرد دارند.

روف گاردن گسترده

منبع: روف گاردن گسترده

روف گاردن متمرکز (Intensive) : این نوع روف گاردن‌ها دارای تنوع گیاهی بیشتری هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. عمق خاک در این نوع روف گاردن‌ها بیشتر است و امکان کاشت درختچه‌ها و حتی درختان کوچک نیز وجود دارد.

روف گاردن مدولار (Modular) : این نوع روف گاردن‌ها از ماژول‌های پیش‌ساخته تشکیل شده‌اند که به راحتی قابل نصب و جابه‌جایی هستند و برای فضاهای کوچک و یا موقتی مناسب هستند.

روف گاردن مدولار

منبع: مدولار روف گاردن

اهمیت روف گاردن در ایران

به طور کلی در ایران با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و خشک و کمبود فضاهای سبز، روف گاردن‌ها می‌توانند نقش مهمی در کاهش دمای محیط و بهبود کیفیت هوا ایفا کنند و همچنین، به حفظ سنت باغ‌سازی ایرانی کمک کنند و فضایی آرام و دلنشین را برای ساکنان ساختمان فراهم آورند.

ایجاد فضایی آرام و دلنشین: با توجه به مشکلات شهرنشینی و روزمرگی، روف گاردن‌ها می‌توانند فضایی آرام و دلنشین برای استراحت و تفریح را برای ساکنان ساختمان فراهم کنند. همچنین می توانند فضایی برای محیط کار و برگزاری جلسات کاری باشند.

افزایش سبزینگی: باغ بام ها می توانند فضای یکنواخت و بی رنگ پشت بام ها را به فضایی سرسبز و دلنشین تبدیل کنند.

زیبایی بصری: روف گاردن‌ به ساختمان‌ها جلوه زیبایی می‌بخشد و بر ارزش ملک نیز تاثیر به سزایی می گذارد.

بهبود کیفیت هوا: گیاهان موجود در روف گاردن‌ها به تصفیه هوا و کاهش آلودگی کمک می‌کنند.

پایداری:  در زمینه پایداری که در بستر طراحی شهری بسیار مهم است بام های سبز می توانند فواید زیادی داشته باشند،  از جمله: کاهش بار در سیستم های زهکشی، بهبود کیفیت آب و بطور کلی به زیرساخت های شهری انعطاف پذیر و اکوسیستم های آبی سالمتر کمک میکند.

از ایده پردازی تا طراحی و اجرا از منظر سبز بپرسید

برای بازدید ، مشاوره و  ثبت سفارش شماره تماس خود را بنویسید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند